حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 120 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
آشنایی با حوزه  علمیه نمونه ( دوره عمومی حوزه های  علمیه )
۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۸:۰۷
شناسه : 514
7
آشنایی با مدرسه

بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مد ظله العالی  و مصوبه   ۸۴۸   و  ۱۰۰۱   شورایعالی حوزه های علمیه با روش اجرایی پیشرفته الگوهای تحصیلی پیش گفتار : امام راحل رحمه الله علیه می فرمایند : همان طوری که [در] اسلام ابعاد مختلفه هست ، حوزه‌ها هم ابعاد مختلفه داشته باشد… باید اینها همین طوری که […]

ارسال توسط : نویسنده : روابط عمومی مدرسه نمونه منبع : مدرسه علمیه نمونه
پ
پ

بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مد ظله العالی  و مصوبه   ۸۴۸   و  ۱۰۰۱   شورایعالی حوزه های علمیه با روش اجرایی پیشرفته الگوهای تحصیلی

پیش گفتار :

امام راحل رحمه الله علیه می فرمایند :

  • همان طوری که [در] اسلام ابعاد مختلفه هست ، حوزه‌ها هم ابعاد مختلفه داشته باشد… باید اینها همین طوری که فقه را و انحای فقه را تعلم و تعلیم می‌کنند، سایر موارد اسلام را، سایر ابعاد اسلام را هم باید تحصیل بکنند و باید تدریس بکنند. (صحیفه امام، ج ۶، ص ۴۰۱)

مقام معظم رهبری دام ظله  می فرمایند :

  • از جمله چیزهایی که حوزه احتیاج دارد ، یک نظام تعلیم و تعلم است، تا در آن، وقتها هدر نرود. امروز دیگر روزی نیست که ما اجازه بدهیم، یک روز یا یک ساعت از عمر جوانی متدین و آماده برای تلاش و مجاهدت در راه دین – یعنی یک طلبه – هدر رود. ( برگفته از بیانات معظم له در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم ۰۴/۱۱/۱۳۶۹ )

حوزه های علمیه امروز در عرصه های جهانی با صدها برنامه ، مباحث و مسائل جدیدی روبرو هستند که هرگز در قرن های گذشته با آن مواجه نبودند لذا سه اصل حفظ ، ترمیم و بالندگی که مورد تأکید مقام معظم رهبری دام ظله می باشد باید مورد توجه جدی مسئولین و بزرگان حوزه های علمیه باشد ؛ که در مدرسه نمونه به آن اصول توجه جدی شده است.

 

  • طرح مدرسه نمونه به لطف پروردگار متعال و عنایت چهارده نور مقدس علیهم السلام گامی است در مسیر حرکت به سمت إجراء و تحقق مصوبه ۸۴۸ شورایعالی مورخه ۲۴/۰۲/۱۳۹۱ ( پیرامون برنامه های آموزشی حوزه های علمیه ) و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مد ظله العالی بعنوان ولی فقیه نظام اسلامی مبتنی بر اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه ؛ و همچنین تحقق بعضی از بندهای مصوبه ۱۰۰۱ مورخه ۲۵/۱۰/۱۳۹۴ شورایعالی ( سند چشم انداز حوزه های علمیه ) خصوصاً بندهای ذیل می باشد :
  1. مبانی و ارزش های اساسی حوزه های علمیه : بند ۹ : توجه به اندیشه‌ها و رهنمود‌های حضرت امام خمینی قدس سره و مقام معظم رهبری مد ظله العالی و مراجع عظام تقلید دام عزهم.
  2. مبانی و ارزش های اساسی حوزه های علمیه : بند ۱۰ : حمایت و پشتیبانی از ولایت مطلقه فقیه ، ولی فقیه زمان و نظام مقدس جمهوری اسلامی.
  3. سیاست های کلان حوزه های علمیه : بند ۲ : اهتمام جدی بر تحقق اندیشه‌ها و رهنمودهای امام راحل ره و مقام معظم رهبری دام ظله العالی و بهره‌مندی از منویات و فرمایشات مراجع عظام مد ظلهم.
  4. سیاست های کلان حوزه های علمیه : بند ۴ : اهتمام جدی به حفظ، ترمیم و بالندگی ارزش‌ها و سنت‌های اصیل و کارآمد سلف صالح حوزه.
  5. سیاست های کلان حوزه های علمیه : بند ۷ : تقویت تعامل حوزه‌های علمیه با نظام اسلامی و حمایت از آن ( با توجه به دروس مورد نیاز در زمان امروز در طرح مدرسه نمونه ).
  6. سیاست های کلان حوزه های علمیه : بند ۱۳ : اهتمام به شناسایی و جذب استعدادهای برتر و توجه ویژه به شکوفاسازی ، تربیت و ارتقاء‌ نخبه حوزوی.
  7. هدف کلان ۲ ؛ راهبرد کلان ۱ ؛ توانمندسازی منابع انسانی حوزه در ارتباط با بخش‌های مختلف حوزه و جامعه و نظام : بند ۱۳ : توانمندسازی متوازن دانش‌آموختگان حوزوی در دانش و نگرش و مهارت، متناسب با نیازهای حوزه علمیه و نظام اسلامی. ( در حد دوره عمومی )
  8. هدف کلان ۲ ؛ راهبرد کلان ۱ ؛ توانمندسازی منابع انسانی حوزه در ارتباط با بخش‌های مختلف حوزه و جامعه و نظام : بند ۱۶ : افزایش توان جسمی طلاب و روحانیان متناسب با مأموریت‌های حوزه، از راه گسترش فعالیت‌های ورزشی در میان طلاب و فضلا.
  9. هدف کلان ۲ ؛ راهبرد کلان ۱ ؛ تقویت و گسترش مقاطع و رشته ها : بند ۱۷ : اشراب معارف قرآن و حدیث در کلیه فرآیندهای آموزشی و تربیتی به منظور محوریت‌ بخشی به آنها.
  10. هدف کلان ۲ ؛ راهبرد کلان ۱ ؛ تقویت و گسترش مقاطع و رشته ها : بند ۲۲ : تنوع‌ بخشی و ارتقای کمّی و کیفی روش‌های آموزشی ـ تربیتی.
  11. هدف کلان ۲ ؛ راهبرد کلان ۱ ؛ تقویت و گسترش مقاطع و رشته ها : بند ۲۳ : طراحی و پیاده ‌سازی نظام جامع آموزش‌‌های مهارتی حوزه ( در حد دوره عمومی ).

 

  • مدرسه نمونه که چینش و عناوین و ارائه محتوی و متون درسی آن با توجه به مصوبه ۸۴۸ شورای عالی حوزه های علمیه در مورخه ۲۴/۰۲/۱۳۹۱ و مصوبه ۱۰۰۱ مورخه ۲۵/۱۰/۱۳۹۴ و بر اساس فرمایشات و انتظارات مقام معظم رهبری مد ظله العالی  به عنوان ولی فقیه زمان و خبره و کارشناسی عمیق ، حکیم ، بصیر و خبیر که دارای نگاه جهانی می باشد در چهار دوره سطح ۱ ، ۲ ، ۳ و ۴ و دوره تکمیلی خارج پیشرفته تعریف می شود که به صورت پلکانی و مرتب بر یکدیگر حرکت به سمت طراحی نظام تعلیم و تعلم در ابعاد مختلف در راستای تربیت انسان های وارسته ، الهی، دین شناس با عنایت به تخصص گرایی و عدم توقف در دوره های عمومی می باشد.
  • بنابر فرمایشات معظم له سطح ۱ به عنوان مقدمات ، سطح ۲ به عنوان پایان دوره عمومی ، سطح ۳ به عنوان سطح عالی و به تعبیر مقام معظم رهبری مد ظله العالی ( خارج ایتدایی )  و سطح ۴ به عنوان آغاز خارجی که دریای خروشان استدلالات فقهی و اصولی می باشد ( خارج پیشرفته ) چهار سطح و دوره تکمیلی خارج به صورتی طراحی گردیده است که طلبه بین دوازده تا پانزده سال به اجتهاد برسد.[۱] ( پنج سال اول : سطح یک و دو ، پنج سال دوم : سطح سه و چهار ، پنج سال سوم : اجتهاد ، بطور میانگین هر دو سال و نیم یک سطح خوانده میشود )
  • مخاطبین این طرح فارغ التحصیلان از دیپلم به بالا می باشند ( با میزان استعدادهای متوسط ) ، البته میدان برای استعدادهای ویژه جهت گرفتن واحد های بیشتر و شرکت در برنامه های ارتقایی باز است

 

ویژگی ها :

 

 

دوره عمومی به صورت بسته های علمی و عملی أعم از آموزشی ، پژوهشی ، فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی و …  دارای ویژگی های ذیل می باشد :

  1. اجرایی و عملیاتی نمودن مصوبه ۸۴۸ و برخی از بندهای سند چشم انداز شورایعالی حوزه های علمیه بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مد ظله العالی در راستای تحول و اصلاح و إرتقاء وضعیت موجود حوزه ها در وضعیت کنونی و استفاده از دو عنصر مهم شناخت زمان و مکان و موقعیت نظام اسلامی در جهان ، آماده نمودن مبلغین ، متفکرین ، متخصصین و کارشناسان و فقهای مورد نیاز جامعه در مباحث دینی و نظریه پردازی آن به صورت گام به گام ( سطح ۱ – سطح ۲ – سطح ۳ – سطح ۴ ).
  2. طراحی نمودن برنامه ها به صورت نطام مند در قالب نظام تعلیم ، تعلم و تربیت.
  3. طراحی بسته های تحصیلی فراگیر در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اخلاقی، سیاسی و … برای هر دوره با توجه به اولویت های مورد نیاز طلبه و استفاده بهینه از زمان و وقت طلبگی در حین تحصیل.
  4. تنظیم نظام درسی با ۶ ویژگی کارآمد ، به روز ، پر محتوی ، کوتاه ، هدفمند و منسجم بودن با توجه به نیاز های نظام اسلامی و آماده شدن جهت تحقق تمدن اسلامی.
  5. بستر سازی جهت تحقق حوزه انقلابی همگام و همراه با نظام اسلامی.
  6. تبیین اصول وشاخص های اصلی در برنامه ریزی طرح و اهداف برنامه و هدف گذاری در برنامه ها با توجه به اصول و شاخصه های مورد نیاز در طراحی نظام تعلیم و تعلم.
  7. استفاده از الگو های پیشرفته تحصیلی (حضوری- کارگاهی- سمیناری) در روش ها و اجرای برنامه های آموزشی و آموزش پژوهش محور به صورت کاربردی همراه با جدیت در مباحثه، مطالعه، پیش مطالعه و برنامه ها و تمرین های عملی کلاسی و خارج کلاس با روش اجرایی دوره ها به ۳ گونه تحصیلی ۱- عرضی مستمر (روند کنونی حوزه ها) ۲- طولی متمرکز ۳- تلفیقی و ترکیبی.
  8. مدرسه محوری در اجرای بسته های تحصیلی و ستاد بودن مرکز مدیریت در جنبه های نظارتی، هدایتی و تأییدی.

 

سیاست ها و اهداف :

  1. طراحی نمودن برنامه ها به صورت نطام مند در قالب نظام تعلیم ، تعلم و تربیت.
  2. إرتقاء دانش دینی و معارف الهی در حوزه ها با محوریت قرآن ، عترت و علوم عقلی.
  3. تقویت و نهادینه نمودن ایمان اسلامی.
  4. رشد و تربیت اخلاقی طلاب و بستر سازی جهت تخلق به اخلاق الهی.
  5. تأدب به اداب اسلامی در ابعاد مختلف أعم از فردی ، اجتماعی ، خانوادگی ، سیاسی و ….
  6. نهادینه نمودن قرآن و سنت در تمامی فرایندهای تحصیلی.
  7. کسب دانش علوم حوزوی در حد آشنایی یا شناخت.
  8. کسب بصیرت سیاسی در راستای اهداف مقدس مکتب اهل البیت علیهم السلام و نظام جمهوری اسلامی.
  9. ارائه دروس با حفظ مبانی نظری آن ، به صورت کاربردی ( نه صرفاً نظری و تئوری ) و قرار گرفتن مباحث مبتلی به در اولویت.
  10. توانمندسازی متوازن دانش‌آموختگان حوزوی در دانش و نگرش و مهارت، متناسب با نیازهای حوزه علمیه و نظام اسلامی. ( در حد دوره عمومی ).
  11. اهتمام ویژه به کارورزی و تمرین عملی در تمامی دروس.
  12. اهتمام ویژه به پژوهش محوری دروس ، متناسب با سطح علمی در هر سال تحصیلی و مدیریت مباحثات تحصیلی.
  13. تنوع بخشی و إرتقاء کمی و کیفی روش های تحصیلی ، تربیتی.
  14. توانمندی و ایجاد مهارتهای ، آموزشی ، پژوهشی ، فرهنگی ، تبلیغی ، تربیت بدنی در حد دوره عمومی.

 

توانمندی ها :

طلبه و دانش پژوه در دوره عمومی واجد توانمندی های ذیل می گردد این توانمندیها أعم از آموزشی ، پژوهشی ، اخلاقی ، تربیتی ، فرهنگی و … می باشد.

الف – توانمندیهای دوره عمومی در مقطع سطح ۱ :

  1. آشنایی محتوایی با قرآن کریم و علوم قرآنی و شناخت و مهارت به کارگیری تجوید قرآن ، روانخوانی.
  2. آشنایی با علم حدیث و تحولات آن و جوامع حدیثی شیعه ، نهج البلاغه ، صحیفه سجادیه.
  3. شناخت یکدوره آداب بندگی ، آداب زندگی ، آداب اسلامی در ابعاد مختلف و اصول تربیت و سبک زندگی دینی از نگاه امیرالمؤمنین علیه السلام و شناخت برخی از احادیث کاربردی و اخلاقی.
  4. آشنایی با تاریخ فقه و دوره های فقه و فقاهت وآشنایی با یکدوره احکام شرعیه مبتلی به ( فقه مقدماتی ).
  5. شناخت یک دوره اندیشه و تفکر اسلامی بر اساس قرآن و عترت علیهم السلام با محوریت کتب شهید مطهری همراه با پژوهش ، پرسش و پاسخ و آموزش های حضوری.
  6. تسلط و مهارت بکارگیری صرف و نحو ، تجزیه و ترکیب ، متن خوانی ، واژه شناسی و لغت شناسی.
  7. آشنایی با زبان عربی به صورت مکالمه در راستای کمک به فهم بیشتر مباحث ادبیات عرب.
  8. آشنایی با تاریخ علم منطق و شناخت آن علم.
  9. آشنایی با تاریخ علم بلاغت و شناخت آن علم ( معانی ، بیان ، بدیع و … ).
  10. توان به کارگیری علوم مقدماتی ( ادبیات ، منطق ) در مکالمات و آموزش های حوزوی.
  11. آشنایی با تاریخ تحلیلی چهارده معصوم علیهم السلام.
  12. شناخت سیره سیاسی معصومین علیهم السلام و مبانی آنها.
  13. آشنایی با اندیشه های سیاسی امام خمینی رحمه الله علیه و رهبری مد ظله العالی و جریان شناسی احزاب قبل و بعد از انقلاب اسلامی.
  14. آشنایی با ریشه های انقلاب ، دفاع مقدس و ارزش های آن.
  15. آشنایی با قانون اساسی و مستندات آن.
  16. کسب مهارت های پژوهشی ( تحصیلی ، روش مطالعه ، فیش برداری ، خلاصه نویسی ، مأخذ شناسی ، لغت شناسی ، رایانه ، اخلاق پژوهشگری ).
  17. آشنایی با روش های تحقیق ، پژوهش و چگونگی تدوین تحقیق پایانی و اصول و روش تحقیق آن.
  18. آشنایی با مباحث آیین نگارش و ویراستاری.
  19. شناخت هویت صنفی طلبگی و حوزه و روحانیت.
  20. تربیت بدنی ( کسب مهارت ورزش های جسمانی و نرمشی ).
  21. آشنایی با اصول تغذیه و سلامتی در طب سنتی و روایات اهل البیت علیهم السلام.

ب – توانمندیهای دوره عمومی در مقطع سطح ۲ :

  1. یادگیری ترجمه قرآن کریم و آشنایی با لغات قرآنی.
  2. شناخت آیات و مفاهیم قرآن به صورت موضوعی ( تفسیر موضوعی ).
  3. شناخت مهارت های قرآنی ( مأخذ شناسی منابع و کتب تفسیری شیعه و پیروان خلفاء ).
  4. شناخت مهارت های حدیثی ( مأخذ شناسی کتب روائی شیعه و منابع حدیثی پیروان خلفاء ).
  5. شناخت نیمه استدلالی یک دوره فقه با اولویت باب های مبتلی به فقهی ( فقه متوسطه ).
  6. آشنایی با اصول مقدماتی و شناخت نیمه استدلالی اصول فقه ( اصول متوسطه ).
  7. شناخت مهارت های فقهی و اصولی ( مأخذ شناسی منابع و کتب فقهی و اصولی ).
  8. شناخت مباحث کلامی به صورت موضوعی ( دین شناسی ، خدا شناسی ، راهنما شناسی ، معاد شناسی ، جهان شناسی ، انسان شناسی ، مباحث مهدویت و ولایت فقیه همراه با شبهات پیرامون آنها و پاسخ به آن ).
  9. آشنایی با مباحث کلام جدید.
  10. شناخت مهارت های کلامی ( مأخذ شناسی منابع و کتب کلامی ).
  11. شناخت اصول تربیتی در سبک زندگی دینی و مفاهیم اخلاقی کاربردی.
  12. آشنایی با تاریخ فلسفه اسلامی و فلسفه مقدماتی اسلامی.
  13. شناخت سیره چهارده معصوم علیه السلام ( تربیتی – اجتماعی – سیاسی – اقتصادی – خانوادگی و … ).
  14. آشنایی با تاریخ مهدویت و مدعیان آن در طول تاریخ.
  15. آشنایی با فرق ، مذاهب و ادیان (آیین یهود و مسیحیت ، زرتشت ، بودا ، صوفیه ، وهابیت ، بهائیت ) ، بررسی تاریخ تشیع و نظام های سیاسی و فرق آن.
  16. آشنایی عمومی با مباحث روانشناسی ، جامعه شناسی و اقتصاد اسلامی.
  17. آشنایی با تمدن اسلامی.
  18. شناخت اصول و روش های تدوین پایان نامه های متوسطه سطح ۲٫
  19. آشنایی با مهارت های پژوهشی در فضای مجازی ، اینترنتی و نرم افزاری.
  20. مهارت های سیاسی ( آشنایی با تاریخ سیاسی مشروطیت به بعد در ایران ، آشنایی با تاریخ سیاسی معاصر ( دوره پهلوی ) ، آشنایی با تاریخ سیاسی معاصر بعد از انقلاب ( نظام جمهوری اسلامی آثار و برکات آن ) ، آشنایی با مکتب لیبرالیسم در غرب.
  21. مهارت های تبلیغ و فن خطابه (آشنایی با انواع شیوه های انتخاب و انتقال پیامهای دینی برای مخاطبین مختلف ، آشنایی با شیوه های بسط و گسترش موضوعات دینی، شیوهای جمع آوری محتوا و چینش محتواها ، ایجاد مهارتهایی در سخنران برای پیگیری بیشتر مستمع در سخنرانی ، توانمندی سخنران در پاسخ به سئوالات واقعی و دهنی مخاطب ، شناخت انواع احساس و فهم روشهای تحریک احساس در سخنرانی ، توانمندی در روشهای تحریک احساس در سخنرانی ، ایجاد مهارت تغییر رفتار در مخاطب در سخنرانی ، توانمندی در روضه خوانی در آخر سخنرانی ، پاسخگویی به سئوالات احتمالی مخاطب بعد از سخنرانی ).
  22. مهارتهای دفاعی ( آشنایی با فنون دفاع شخصی و آموزش اولیه نظامی ).

 

 

آثار مثبت اجرای طرح :

 

امتیازات طرح مدرسه نمونه  و آثار مثبت إجرای آن

ردیف ما امروز در قبال چنین حوزه‌ای که میراث دوازده قرن است ، وظیفه داریم. من به سه وظیفه در کنار هم اشاره میکنم که اینها از بدیهیات است و استدلال و بحث نمیخواهد : اوّل حفظ. دوّم ترمیم. سوّم بالندگی و رشد دادن. بیانات مقام معظم رهبری مد ظله العالی در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی ۱۳/۰۹/۱۳۷۴
۱ بهره مندی از مباحث قرآنی و حدیثی و أُنس با آن همراه با مهارتهای لازمه در هر مقطع تحصیلی در طول دوره تحصیلی و تدوین متون درسی با توجه به این شاخص اصلی.
۲ حرکت به سمت إجراء و تحقق مصوبه ۸۴۸ شورایعالی مورخه ۲۴/۰۲/۱۳۹۱ و تحقق بند ۲۲ از هدف کلان ۲ ؛ راهبرد کلان ۱ ؛ تقویت و گسترش مقاطع و رشته ها : تنوع‌ بخشی و ارتقای کمّی و کیفی روش‌های آموزشی ـ تربیتی در سند چشم انداز شورایعالی حوزه های علمیه مصوبه ۱۰۰۱ مورخه ۲۵/۱۰/۱۳۹۴٫
۳ تنظیم دوره های سطح ۱ و ۲ در طرح مدرسه نمونه در بسته های جامع علمی و عملی أعم از آموزشی ،  پژوهشی ، فرهنگی ، اخلاقی ، تربیتی ، سیاسی و … به صورت پلکانی و صعودی همراه با چینش منطقی در مباحث.
۴ تقویت هویت طلبگی ، ایجاد انگیزه های قوی برای تحصیل در حوزه های علمیه ، ایجاد علاقه و نشاط علمی در بین طلاب.
۵ کوتاه ، منسجم ، پر محتوا و هدفمند شدن دروس و کاربردی نمودن متون درسی و توجه به نیازهای جامعه و نظام اسلامی در مباحث مختلف عقلی و نقلی أعم از فقهی و اصولی  ، کلامی و … .
۶ تربیت طلابی نسبتاً جامع در حد دوره های عمومی و تربیت نیرو هایی به روز و توانمند جهت خدمت به جامعه و نظام اسلامی.
۷ سعی و تلاش مستمر در ایجاد بسترهای تربیتی ، اخلاقی و استفاده از دروس منظم اخلاقی ، بزرگان و آماده نمودن طلاب در مسیر تخلق به مکارم و اخلاق الهی.
۸ محسوس بودن نتایج تحصیلی در هر دوره و مصونیت از آفات و آثار منفی طولانی بودن دوره های عمومی.
۹ برخورداری از آینده ای روشن و استفاده ی بهینه از زمان.
۱۰ آموزش پژوهش محور در طول دوره و قرار گرفتن ساعات پژوهشی و مباحثه جزء ساعات تحصیلی بر اساس آیین نامه ، خوب درس خواندن و فهم مطالب نه صرفاً حفظ نمودن آنها با استفاده از الگوهای پیشرفته تحصیلی.
۱۱ بینش زایی ، بصیرت زایی ، دشمن شناسی ، شناخت راهبردهای لازم در جنگ نرم و آشنایی به مسائل زمان و جریانات سیاسی ؛ ( در حد دوره عمومی ).
۱۲ کسب مهارت های متعدد در زمینه های آموزشی ، فرهنگی ، پژوهشی در راستای خدمت به نظام و جامعه ؛ ( در حد دوره عمومی ).
۱۳ آشنایی با سبک های مختلف آموزشی ، حضوری ، کارگاهی ، سمیناری و استفاده از روش های پیشرفته تحصیلی.
۱۴ رویش نیرو به جهت جذابیت و به روز بودن طرح مدرسه نمونه ؛ گرایش جوانان و حتی خود حوزویان به آن.

 

 

حوزه فعالیت ها :

این مدرسه در ۱۴ حوزه دانشی و مهارتی فعالیت های آموزشی ، پژوهشی و عملی دارد :

  1. حوزه قرآن و علوم قرآنی
  2. حوزه حدیث و علوم حدیثی
  3. حوزه اخلاق و تربیت
  4. حوزه اندیشه اسلامی و کلام و عقاید
  5. حوزه ادبیات عرب و بلاغت
  6. حوزه منطق و فلسفه
  7. حوزه فقه و اصول
  8. حوزه تاریخ و سیره
  9. حوزه بصیرت زایی و دانش سیاسی
  10. حوزه ادیان و فرق
  11. حوزه علوم انسانی
  12. حوزه ادبیات فارسی
  13. حوزه مهارت ها تحصیلی و پژوهشی
  14. حوزه مهارت ها تبلیغی ، رسانه ای و تربیت بدنی

[۱] زمان فارغ التحصیلی : برنامه ای درست کنید که طلبه در ظرف دوازده سال، در ظرف پانزده سال، مجتهد بشود؛ در ظرف ده پانزده سال، فارغ التحصیل واقعی بشود. بعد بگوییم: «آقا! تحصیلات شما، تمام شد؛ حالا وارد میدان کار بشوید!» کار یا تحقیق هر کدام راهی و رشته ای دارد.( بیانات پیرامون تحول در دیدار با طلاب و فضلای حوزه علمیه مشهد در تاریخ ۲۲/۴/۱۳۷۶ )

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.